Alphacursus Bethlehemkerk: ‘Welke bank geeft je die garantie?’

Buiten is een spandoek door het hek gevlochten: Welkom bij de Alphacursus. Binnen, in de Bethlehemkerk, is de maaltijd net achter de rug en liggen de bijbels te wachten op de deelnemers. Elf mensen, in de leeftijd van begin twintig tot een jaar of zestig. Ze zijn gekomen omdat het christelijk geloof hen op de een of andere manier trekt. De een is ermee opgegroeid, de ander niet. ‘Ik ben op zoek naar wat er achter het leven steekt, naar de toepassing van de tien geboden’, zegt een man. Naast hem zit een jonge vrouw die van huis uit niets van het geloof heeft meegekregen, maar er meer van wil weten omdat haar vriend gelovig is.

Ellende
Ad Vastenhoud, missionair predikant, noemt de cursus een ontdekkingsreis van het christelijk geloof. Na het gebed zegt hij: ‘Vanavond gaat het over Jezus, wie is dat nou eigenlijk?’ De antwoorden uit de groep lopen uiteen: de zoon van God, een veelzijdig en inspirerend persoon, tot het idee dat hij er helemaal niet is. ‘Anders zouden er toch geen zieke kinderen zijn en zoveel ellende?’ Dat punt wordt even geparkeerd, eerst Jezus.
‘Ik ga niet proberen jullie te overtuigen’, zegt Vastenhoud, ‘maar er is historisch bewijs dat Jezus geleefd heeft. Een paar Romeinse geschiedschrijvers uit de eerste eeuw noemen hem.’

Liefde
De sfeer is vriendelijk en belangstellend. Er is ruimte voor twijfels. Vragen worden gesteld en er wordt uitleg gegeven, soms met behulp van een schema op een bord. Wat houdt de Drie-eenheid in, waarom was het noodzakelijk dat Jezus op aarde kwam, hoe werkt de Heilige Geest, wat is de rol van de engelen?
Op alles is een eenduidig antwoord. Ook op de prangende vraag waarom er zoveel mis is in de wereld. Vastenhoud leest 1 Johannes 4:7-10. ‘Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.’ Dat betekent niet dat het altijd goed gaat in ieders leven. De liefde van God is dat hij zijn eigen zoon heeft gegeven, ter verzoening van onze zonden. Als je van je eigen interpretatie uitgaat, loop je vast.’
Vastenhoud sluit af met: ‘God geeft honderd procent garantie dat als je hem zoekt, je hem ook zult vinden. Welke bank kan je die garantie geven?’

Indruk opdoen van een cursus in een andere kerk? Klik dan hier.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *