Het distributiecentrum van Stichting Voedselbank Haaglanden verhuisde onlangs van de Boomaweg in Den Haag naar Wateringen. Vanuit de nieuwe, duurzame loods worden kerken en andere uitgiftepunten bevoorraad. Wij keken mee achter de schermen.
De cijfers zijn schrikbarend: per week worden hier door 160 vrijwilligers 2000 voedselpakketten samengesteld. Zo’n 25 uitgiftepunten in wijken, veelal verbonden aan kerken, verdelen de pakketten. Er worden ook nog veertien voedselbanken in de regio voorzien van de broodnodige etenswaren en andere artikelen.
Het hart van deze ingewikkelde, logistieke operatie is het nieuwe distributiecentrum van Stichting Voedselbank Haaglanden aan de De Lierseweg in Wateringen. Een enorme loods, waar het op donderdag gonst van de activiteiten. Bestelwagens rijden af en aan, een vorkheftruck laveert behendig tussen de hoge stellages in de hal en twintig mensen stellen aan een productieband pakketten samen. De radio staat hard aan.
‘Ik rijd door het hele land’, vertelt een chauffeur aan de koffie in een van de vier kantines. Er is voldoende ruimte gecreëerd om coronaproof te pauzeren. Leidinggevende Martin met zijn geel-groene ADO-sjaal ‘Haagse bluf’ maakt grapjes. ‘De hele dag lopen we te dollen’, zegt een van de mannen. Ze zijn allemaal gepensioneerd en hebben geen zin om thuis te zitten. Het is wel even aanpoten in het transport. ‘We zijn er elke donderdag trots op als het weer klaar is.’
Tientje
Het geeft hun een warm gevoel als ze zien hoe klanten een pakket afhalen. ‘Dit deel van de Nederlandse bevolking moet rondkomen van een tientje per dag. Armoede is als je in een maand niet meer weet wat je binnenkrijgt. De grote onzekerheid’, zegt vicevoorzitter Henk Baars van de Stichting Voedselbank. Hij weet nog hoe het jaren geleden begon met 75 pakketten per week. En nu dus 2000.
Vanwege corona zitten de artikelen in plastic tasjes: mandarijnen, prei, uien, spruiten, cherrytomaatjes, pasta. Een soort ‘schijf van vijf’, maar niet genoeg voor een hele week. De groenten komen van AH online, Hak, tussenhandelaren en telers. In dit zenuwcentrum worden ze gebundeld. Volgens een chauffeur is de ruimte nu al te klein.
Opvallend aan de loods is de duurzaamheid, waarmee energiekosten worden bespaard. ‘We hebben een warmtepomp en vloerverwarming’, vertelt Ton van Schie. Met hulp van onder andere Shell werkte hij aan slimme installaties. Op het dak komen zonnepanelen en een elektrische bestelbus zal drie uitdeelpunten gaan bevoorraden. ‘Spannend wordt dat.’
In de hal zijn mannen en vrouwen druk bezig om pakketten te vullen. Personeelszaken krijgt veel aanmeldingen binnen, maar het verloop is groot. De oudste medewerkster is 80-plus. Tijdens de eerste lockdown was ze teleurgesteld dat ze niet aan de lopende band mocht staan.
Hans Hemmes