‘Het orgel is een superfascinerend instrument’

0
323
Orgelbouwer Arian Wimmenhove vertelt: Voor Arian Wimmenhove is er geen mooier vak dan de orgelbouw. Samen met zijn collega’s van firma Elbertse restaureerde hij vorig jaar het Flaes-orgel (1870) in de Duitse kerk aan de Bleijenburg.

‘Vaak krijg ik de vraag of ik als orgelbouwer zelf ook orgel speel, maar het zijn natuurlijk twee aparte vakken’, vertelt de 31-jarige Arian Wimmenhove. ‘Als kind heb ik wel een paar jaar orgelles gehad, maar daar lagen mijn kwaliteiten niet. Ik denk dat mijn orgellerares blij was toen ik stopte.’

Houdt hij van orgelmuziek? ‘Zeker, ik kan er blij van worden als in mijn kerk iemand mooi op het orgel speelt, maar mijn Spotifylijst staat niet helemaal vol met orgelmuziek. Het instrument op zich vind ik superfascinerend. Als ik ergens een mooi orgel zie staan, wil ik er alles van weten.’ De liefde voor het instrument en het vak kreeg Wimmenhove van huis uit mee. Zijn vader begon zelf een klein bedrijf in de orgelbouw met een werkplaats aan huis, waar de jonge Arian veel tijd doorbracht. Later volgde hij de opleiding Meubel- en Houttechniek en inmiddels werkt hij alweer ruim tien jaar met veel plezier in de orgelbouw, waarvan de laatste zesenhalf jaar bij Elbertse in Soest.  

Allround

‘Orgelbouw is een heel afwisselend vak waarin je niet snel uitgeleerd bent’, vertelt Wimmenhove. ‘Er is in Nederland geen specifieke opleiding voor. Meubel- en Houttechniek is een soort vooropleiding, waarin je basiskennis opdoet over hout, technieken, machines en handgereedschap. Dat is in feite vijftig procent van de orgelbouw. De rest moet je in de praktijk leren en daar ben je heel wat jaren mee kwijt. Ik heb nog steeds niet alles geleerd. Daar moet je wel tegen kunnen, maar het geeft mij ook veel uitdaging en plezier om nog elke dag bij te leren.’ Wimmenhove werkt met een team van vijf collega’s. Ze proberen zoveel mogelijk allround te zijn, maar er zijn wel onderdelen waar een van de collega’s beter in is, bijvoorbeeld het opnieuw beleren van een blaasbalg. Wimmenhove: ‘Ik doe vaker het stemwerk. Dat is vrij intensief en precies werk, waarbij veel komt kijken. Zo is de temperatuur in de ruimte erg belangrijk. Wanneer die tijdens het stemmen verandert, kun je eigenlijk weer opnieuw beginnen.’  

Orgelpark

Behalve onderhoud en restauratie bouwen ze bij Elbertse ook zelf orgels. Wimmenhove: ‘Van zelf iets creëren worden we allemaal heel blij, maar het gebeurt niet zo vaak. In de wat zwaardere reformatorische kerken heb je nog weleens een nieuwbouwproject, maar van origine zit ons bedrijf wat meer in de katholieke hoek. Wel hadden we hier in mijn begintijd een mooi nieuwbouwproject bij het Orgelpark in Amsterdam, een voormalige kerk en nu een internationaal concertpodium. Wij hebben daarvoor een barokorgel gemaakt, waarbij we een orgel uit de tijd van Bach hebben nagebootst. Daarbij hebben we als toevoeging een extra speeltafel gemaakt waarmee dat orgel ook bespeeld kan worden. In het orgel zitten allemaal computer-aangestuurde elektromagneetjes, waardoor je er de gekste dingen mee kan doen. Je kan bijvoorbeeld je elektrische gitaar aanpluggen op de speeltafel – een soort toetsenbord met alle knoppen of registers eromheen – en als je dan op je gitaar speelt, klinkt het orgel. Ik vind niet alles mooi wat ze ermee doen, maar het is wel een bijzonder project om het orgel wat meer uit het verdrongen hoekje van de kerk te halen. Het was een heel mooie klus. Ik heb vooral veel meegeholpen aan de orgelkast, die helemaal volgens orgels uit de tijd van Bach is gemaakt, met veel snijwerk, mooie profielen en prachtige verhoudingen. Het klopt gewoon allemaal. We kregen de ruimte en de tijd om iets heel moois neer te zetten en dat was echt uniek.’     Irna van der Wekke   Bij de foto Arian Wimmenhove: ‘Ik heb nog steeds niet alles geleerd.’